Titel: Het Pakket
Originele titel: Das paket
ISBN: 9789044352245
Uitgeverij: The House of Books
Uitgave: paperback
Pagina’s: 320

De auteur: Fitzek werd geboren in 1971 te Berlijn. Hij studeerde rechts-wetenschappen tot het staatsexamenen en haalde een doctoraat in auteursrecht. Hij is schrijver en journalist voor de radio (het Berlijnse radiostation 104,6 RTL). Hij trouwde in 2010 en kreeg drie kinderen. Zijn boeken zijn in 29 talen vertaald en hij is één van de weinige duitse schrijvers die vertaald worden in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Hij verkocht wereldwijd 20 miljoen exemplaren waarvan alleen al in Duitsland 5 miljoen. Ondertussen heeft Fitzek ook heel wat trouwe fans in Nederland en België. Zijn eerste boek de therapie verstootte in 2006 in Duitsland de Da Vinci Code van de eerste plaats.

sebastian-fitzekA

Het verhaal: Emma Stein getrouwd met Philipp en psychiater van beroep wordt op een dag gruwelijk verkracht in een hotelkamer. Omdat ook haar haar is afgeschoren neemt men aan dat Emma het derde slachtoffer is van de kapper. Een seriemoordenaar die vrouwen hun haren afscheert. Op een dag krijgt Emma een pakket voor haar buurman. Als haar buurman het pakket niet ophaalt denkt ze dat het misschien toch voor haar bedoeld is. Maar wat zit er dan toch in het pakket?

De cover: Zelf vind ik de cover ontzettend mooi en vooral passen bij het verhaal. Je krijgt net zelf een pakket aan met bloedspatten erop. Het boek lijkt daardoor het pakket en wat is de inhoud? Durf jij dit pakket van Fitzek te openen? Ben je klaar voor een helse rit door de duisternis samen met Emma en haar omgeving? Zelf zou ik door de cover zeker het boek oppakken in de winkel.

Mening: Ik heb voor dit boek weinig woorden behalve wauw!! Het heeft me van men sokken geblazen. Het verhaal is geweldig en de schrijfstijl aangenaam. Fitzek schrijft korte hoofdstukken die hij vaak eindigt met een cliffhanger om dan in het volgende hoofdstuk over een ander onderwerp te beginnen en je op je honger te laten zitten en zo blijf je maar lezen. Iedere keer dat ik dacht te weten hoe het zat, zat ik er toch weer helemaal naast en dat vond ik bijzonder leuk aan dit boek. Ik lees vrij veel thrillers en zie vaak van verre aankomen wat de plot gaat zijn en dat had ik nu niet een echte verademing! Maar vooral is dit boek meeslepend en eng door de manier waarop Fitzek de zaken beschrijft. Nooit eerder had ik door een boek nachtmerrie’s maar dat was nu wel het geval, al zal dit vast en zeker ook aan het onderwerp liggen.

De personages die vooral bestaan uit Emma, Phillip haar man een politie-inspecteur en zijn collega Jorgo en Emma haar twee vrienden Conrad de advocaat en Sylvia. Ook buurman Palandt voor wie het pakket bedoeld is komt aan bod natuurlijk. Buiten Emma blijven al deze personages wat aan de oppervlakte en kom je weinig over hen te weten, vooral Philipp wordt nogal als een mysterie neergezet dit blijkt zo zijn redenen te hebben. Maar wat heeft Fitzek Emma geweldig gebracht. Van een succesvolle psychiater verandert ze in een wrak die constant doodsbang is zelfs voor de deurbel, ze gaat twijfelen aan haar eigen geestestoestand. Is ze gek aan het worden, zijn het allemaal waanideeën waardoor je je als lezer ook gaat afvragen of het zo is dat Emma aan waanideeën lijdt. Ook durft ze het huis niet meer uit en wordt ze depressief en is ze tot niets meer in staat en is er voor eeuwig een voor en na de gebeurtenis leven voor haar. Dit alles voelde zo bekend en reëel aan voor mezelf dat het bijzonder eng werd. Toch probeert Emma stap voor stap terug te vechten.

Het boek heeft ook heel erg mooie citaten waar ik jullie er enkele van wil meegeven als slot en overtuiging om dit boek te gaan lezen. Ik ben alvast fan geworden van Fitzek en ga ook al zijn andere boeken lezen. het begint al met het intrigerende citaat een leugenaar wordt niet gelooft ook al spreekt hij de waarheid.Verder in het boek vind je bv. slaap is het kleine broertje van de dood en zo voelt het soms ook als alles teveel is. Zelf vond ik het citaat paniek was als een onzichtbaar nachtelijk monster zelfs als je gekeken had of het zich niet in de kast of onder het bed verstopt hield, lag je nog een tijdje met kloppend hart in het donker en kon je de rust niet vertrouwen heel herkenbaar. Bijzonder mooi ook haar handen beschermend tegen haar borst gedrukt waarin haar hart met wilde hoefslagen galoppeerde. En Emma had het liefst geschreeuwd maar de angst had zijn eigen vingers die zich om haar keel legden en haar adem afsneden. En nog vele meer.

Rating: 5/5

ik dank: thrillzone.nl en the house of books  voor het recensie exemplaar.

te koop bij: