Auteur: B. A. Paris
Titel: Gebroken
Originele titel: The Breakdown
ISBN: 978902633939
Uitgeverij: Amboanthos
Pagina’s: 358

Auteur: B. A. Paris is van Frans-Ierse komaf. Ze is opgevoed in Groot-Brittannië en heeft ook een tijd in Nederland doorgebracht. Vervolgens verhuisde ze naar Frankrijk waar ze een tijd werkte als handelaar in een internationale bank om zich daarna om te scholen tot lerares. Met haar man zette ze een talenschool op. De auteur woont nog steeds met haar man en vijf dochters in Frankrijk. Gebroken is haar tweede thriller na haar zeer succesvolle debuut Achter gesloten deuren.

B. A. Paris

Verhaal: Wanneer Cass Anderson op een avond door het bos rijdt met haar auto merkt ze een vrouw in een stilstaande auto op. Ze vraagt zich wel af of de vrouw hulp nodig heeft maar uit angst dat er iets niet juist is rijdt ze toch door zonder hulp te bieden. De volgende dag blijkt dat de vrouw dood is “vermoord”. Vanaf dat moment wordt Cass een schim van zichzelf. Ze gaat gebukt onder een enorm schuldgevoel,wordt depressief en begint vooral alles te vergeten.

De cover: Zelf weet ik niet goed wat er nu net op de cover staat, ik denk dat het een gebroken autoraam is waarachter je het bos ziet waarin het gebeurde aan de bladeren te zien. Toch vind ik het een bijzonder mooie cover die me zeker zou aanzetten om het boek op te nemen in de winkel. Maar zelf vind ik de cover wat betreft kleuren niet echt bij het verhaal passen, hij heeft lichte kleuren en voelde voor mij eerder vrolijk aan alhoewel het een donker verhaal is! Een donker bos met auto in had hier beter gepast.

Mening: Ik heb een beetje het gevoel dat ik niet echt veel kan vertellen over dit boek en ik weet niet echt waarom, maar ik ga het toch proberen. Gebroken was een bijzonder goede thriller en ik las hem dan ook in 1 dag uit tijdens de ohmybookathon. Het verhaal vliegt er meteen in met het avond verhaal in het bos en de morning-after. Het zuigt je als het ware mee met de oplopende spanning en de steeds groter wordende waanzin van Cass. Ik kon het maar moeilijk wegleggen en vond dit boek een heel stuk beter dan haar eerste boek. Je krijgt een perfect beeld van wie Cass is en hoe ze denkt en waarom ze dingen doet zoals zij ze doet. Maar van de personages rondom haar zoals haar man Matthew en haar beste vriendin Rachel en haar collega en vriend John kreeg je geen uitgebreide beschrijving, je leerde ze niet volledig kennen en dat vond ik best jammer. Het valt wel op dat Cass steeds afhankelijker wordt van haar man omdat ze heel de tijd de dingen vergeet en je gaat je daardoor afvragen of Cass dementie heeft, gek wordt of er iets anders aan de hand is.

Het boek is erg vlot geschreven en leest makkelijk weg dankzij de korte hoofdstukken! De plot is super goed ineen gestoken alhoewel ik het deels juist had zien aankomen, had ik toch nog het waarom en bepaalde andere dingen compleet fout. Paris heeft me dus best wel verrast met het einde van het boek. Alles bij mekaar heeft Paris een spannende,goed opgebouwde,vlot geschreven thriller neergezet met een goed plot. Absoluut het lezen waard!

Rating: 4/5

Ik dank: Bol.com voor het exemplaar dat ik won in ruil voor een recensie

Bol.com