Auteur: Shari Lapena
Titel: Het stel van hiernaast
Originele Titel: The couple next door
ISBN: 9789044630909
Uitgever: Prometheus
Pagina’s: 320

DE Auteur: Shari Lapena is 57, komt uit Toronto Canada . Shari was advocate en lerares engels voor ze begon te schrijven. Het stel van hiernaast is haar debuut en werd meteen een New York Times bestseller. Ondertussen is haar tweede thriller Een vreemde in huis verschenen en ook dit boek is reeds een bestseller geworden.

81+cRcw6OLL._UX250_

Het Verhaal: Een stel heeft een etentje bij de buren, klein probleempje de buren hebben geen kinderen en hebben het ook niet echt voorzien op een huilende baby dus voorziet het stel een babysit maar die belt net voor het etentje af,wat nu? De vader stelt voor om te gaan naar het etentje zonder de baby met de babyfoon en elk half uur te gaan kijken. De moeder wil liever thuis blijven of de baby meenemen maar de vader overtuigt haar ervan dat het wel goed komt. Alles lijkt elk half uur in orde tot het stel thuiskomt en de baby weg is. Hun ergste nachtmerrie is waarheid geworden. Plots is er overal in hun huis politie en buiten voor de deur pers. Maar waar is de baby en vooral wie heeft haar ontvoerd?

De Cover: Ik vind de cover bijzonder leuk. Het heeft een toffe blauwe tint en is ook best intrigerend. Het lijkt alsof door de raam de buren bespied worden aangezien de aanslag is weggeveegd. Dat met de regen en aanslag op het raam is goed gevonden het geeft de cover iets mysterieus. Ik zou hem zeker vastnemen in de boekhandel!

Mening: Anne en Marco Conti zijn beide intrigerende mensen met hun eigen geheimen dat maakt dat het verhaal alle kanten op kan. De eerste vraag die ik mezelf ook stelde zou ik men baby alleen laten en ik kan het me absoluut niet voorstellen maar ze deden het en gedane zaken nemen geen keer. Dan rijst de vraag waar is Cora,wie heeft haar en waarom? Langzaam aan kom je dan door het leven van alle betrokkenen, heeft Anne haar kind al dan niet per ongeluk iets aangedaan? Ze heeft tenslotte een postnatale depressie en heeft Marco haar geholpen het te verdoezelen? Maar wat met Marco waarom hebben Anne haar ouders zo een hekel aan Marco en waarom is Anne’s stiefvader zo een eikel? En de buren die geen volledige medewerking aan de politie verlenen om toch maar hun eigen geheimen te bewaren, want de buurvrouw heeft toch een vreemd kantje, heeft ze misschien een affaire met Marco? Je hoort het al optie’s en motieven genoeg en dat houdt het boek spannend.

Ook al vond ik het boek vlot geschreven, toch was er iets waardoor het verhaal me niet helemaal vasthield. Het boek ging geregeld aan de kant en ik deed er dan ook een week over om het uit te lezen. Terwijl een thriller me vaak zo in de ban heeft dat ik hem in één keer uitlees. Ook een deel van het einde had ik al even zien aankomen alhoewel de plot ingenieus in elkaar zit en ze me toch nog deels behoorlijk wist te verrassen. Het allerlaatste van het boek had voor mij niet gehoeven het maakt ook een beetje dat het boek een open einde krijgt, dat je denkt oei en wat nu in de toekomst? En het was ook wat stigmatiserend naar mijn mening.

Ik denk dat het succes van dit verhaal zeker te danken is aan het feit dat het een goed boek is maar zeker ook dankzij het onderwerp. Zulke zaken intrigeren ons en God behoedde dat het ons ooit zou overkomen. Mensen willen een waarom en hoe en wie in zulke zaken kijk maar naar de verdwijningen van Madeleine MCCann en JonBenét Ramsey ze houden de wereld al jaren in de ban, kwam er nu maar eindelijk een antwoord en dat krijg je in dit boek wel. Al bij al een goed boek.

Rating: 3,5/5

Standaardboekhandel.be
Bol.com