Auteur: Michelle Richmond
Titel: Het Huwelijkspact
Originele titel: The Marriage Pact
ISBN: 9789044632019
Uitgever: Prometheus
Pagina’s: 432

De Auteur: Richmond groeide op in Alabama als tweede van drie meisjes. Ze heeft altijd geweten dat ze wilde schrijven. Ze haalde haar bachelor aan de universiteit van Alabama en een master in fine arts aan de universiteit van Miami. Michelle werkte nog in de reclame en in restaurants en woonde enkele jaren in New York voor ze zich settelde in Noord-California. Richmond is de auteur van zes boeken waaronder de New York times-bestseller The Year Of Fog. Naast het schrijven doceert zij creative writing aan de universiteit van San Francisco en aan California College of the Arts. Het Huwelijkspact is verkocht aan 27 landen. De filmrechten van het boek zijn gekocht door 20th Century Fox.

Michelle-Richmond-681x1024

Het Verhaal: Jake en Alice zijn pasgetrouwd. Ze ontvangen van Finnegan, een cliënt van Alice, een huwelijkscadeau, het is een uitnodiging om deel te nemen aan het huwelijkspact. Alice en jake gaan de uitdaging aan want ze vinden het wel avontuurlijk en zijn gecharmeerd door de chique feestjes die erbij horen en ook om deel uit te maken van een succesvolle gemeenschap met invloedrijke koppels. Het pact zen filosofie is simpel het gezond en intact houden van het huwelijk en dat doen ze met succes nooit eerder is een koppel gescheiden. De meeste regels klinken heel aannemelijk bijvoorbeeld neem je telefoon op als je partner belt, koop elkaar maandelijks een betekenisvol cadeau, plan vier keer per jaar samen een weekendje weg en vertel niemand over het pact. Als één van de twee de regels overtreedt zijn Alice en Jake genoodzaakt in te zien dat het pact net als het huwelijk voor het leven is en zij tot het uiterste zullen gaan om dat punt duidelijk te maken.

Mening: Lieve “vriend(in)” ik ga jullie wat vertellen over het huwelijkspact maar ook niet teveel want er wordt niet gespoilerd tot jullie zelf het engagement aangaan met het pact. Wat ik alvast fijn vond aan het boek is dat het door een vrouw geschreven is maar dat ze toch de mannelijke ik-persoon koos. Het verhaal wordt dus verteld door Jake een therapeut die werkt met problematische tieners en later ook relatietherapie geeft. Hij is getrouwd met Alice een voormalige rock-muzikante die nu werkt als advocate. Zelf vond ik Jake en Alice zulke aangename mensen dat ik het in hun gezelschap fijn vertoeven vond. Je leert ze ook heel erg goed kennen en ze maken beide een behoorlijke revolutie door. Het pact wordt hun leven maar wat is het pact nu eigenlijk een goed bedoelde organisatie of een sekte? Zelf had ik sympathie voor hun ideeën want geven we het tegenwoordig niet te snel op? één op vier huwelijken eindigt in een echtscheiding dus nemen we tot de dood ons scheidt en in goede en slechte tijden niet veel te licht op? De manier waarop het pact straft als hun regels niet gevolgd worden is ziek en bizar maar hoe is het zover gekomen? Het pact is opgericht door Orla maar wie is zij eigenlijk een sekteleider of een vrouw met een principe? Wat gebeurt er als je mensen teveel macht geeft? Allemaal vragen die in dit verhaal bij je opkomen.

Over dit boek is zoveel te vertellen en ik heb dan zelf ook zoveel gemixte reviews gelezen over dit boek, van ik wou dat ik het nul sterren kon geven tot 5 sterren reviews. En ja er zijn inderdaad stukken dat Jake feiten opsomt over huwelijken en er komt veel muziek voor in dit verhaal aangezien Alice vroeger in een band speelde, Heel wat namen van bands en betekenissen van songs zelf vond ik dit zelfs erg aangenaam zo krijg je een totaalbeeld van wie Alice en Jake zijn en ga je enorm met hun meeleven. Ik miste hen al toen ik de laatste bladzijde had omgeslagen.

De schrijfstijl is erg vlot en zorgt ook weer voor het feit dat je precies middenin het verhaal zit als Jake bijvoorbeeld over Alice zegt ze speelde in een band en het is mogelijk dat je hun muziek eens gehoord hebt of over een tiener die zegt tegen Jake, je vrouw is cool ik zag de you tube video’s van toen ze nog in haar band zat, ze kon zich geweldig opmaken. Het maakt het allemaal echt.

Dit was een erg freaky verhaal in de goede zin en super spannend je blijft tot laat in de nacht lezen dus “vriend(in)” vergeet je slaap maar want daar komt niks meer van in huis. Ik ben super enthousiast over dit boek want ook de plot blijft tot op het einde onduidelijk en dat is tegenwoordig een hele prestatie, vind het altijd zo jammer dat ik het van ver zie aankomen wel dat was nu niet, maar toen…… viel het bij de allerlaatste twist voor mij uit elkaar. Ik dacht neeeeeeeeee wat doe je nu als Richmond ooit een vervolg schrijft vergeef ik het haar misschien te zien hoe het dan evolueert. Aangezien dit heel persoonlijk is en anderen het misschien net geweldig vinden heb ik er maar een half puntje voor afgetrokken want verder “wauw” dit is een bizar geweldig fantastisch fenomenaal en zoveel meer verhaal.

“Vriend(in)” neem een lekker warm kopje thee of koffie, trek wat tijd uit en kruip op één dezer frisse herfstdagen in je zetel met het huwelijkspact!

Rating: 4,5/5

Ik dank: Ingrid waar ik het boek van kreeg voor een gast-recensie op haar geweldige blog boeklovers ga snel eens kijken op haar blog.